PROIECT
DIDACTIC
Disciplina :
Chimia
Profesor: Cecilia Morohai
|
Clasa
a X-a, profil umanist
Data : 10 februaria 2014
|
Tema :
Ecuaţii moleculare, ionice complete şi ionice
reduse. Aplicaţii practice la tema ,,Interacţiuni în soluţii de
electroliţi »
Tipul lecţiei: Lecţie de
formare a competenţelor (LFC) de a dobîndi cunoştinţe
|
◘ Coordonata
funcţională:
|
Condiţii
prealabile :
-
elevii au cunoştinţe despre electroliţi,
neelectroliţi, disociere electrolitică, electrolit tare, electrolit slab,
ecuaţie de disociere ;
-
elevii ştiu să mînuiască
ustensilele de laborator.
|
Subcompetenţe
|
Elevul/eleva va fi capabil/capabilă:
|
SC1
SC2
SC3
|
să scrie
ecuaţiile de disociere electrolitică pentru acizi tari, baze alcaline,
săruri;
|
să citească
ecuaţiile de disociere electrolitică pentru acizi tari, baze alcaline, săruri;
|
|
să utilizeze
tabelul solubilităţii ca suport informativ despre solubilitatea substanţelor
în apă şi disocierea lor;
|
|
SC4
|
să verifice
corectitudinea scrierii ecuaţiilor de disociere după egalitatea sumei
sarcinilor particulelor;
|
SC5
|
să generalizeze informaţia
despre clasificarea ca electroliţi a acizilor,bazelor şi sărurilor ;
|
SC6
|
să scrie
ecuaţiile de disociere electrolitică în formă de EM, EIC şi EIR..
|
Obiective operaţionale
a)
cognitive
b)
metodologice
c)
atitudinale
|
să formuleze
concluzilor referitoare la cunoştinţele, capacităţile, atitudinile formate la
informaţia primită la lecţie ;
să soluţioneze
situaţiile – problemă în cadrul aplicaţiilor practice, asistate de calculator;
să se implice
activ în rezolvarea segmentelor de învăţare.
|
◘ Coordonata structurală:
|
|
Metode şi procedee didactice :
conversaţie euristică,
descoperire dirijată, prezentare PPT, puzzle de cuvinte, grilă de autoevaluare, brainstorming,
explicaţia.
|
|
Mijloace didactice:
caiet, manual, calculatoare,
proiector,
|
|
Forme de evaluare: observarea sistematică, analiza
răspunsurilor orale şi scrise, autoevaluarea, aptitudini praxiologice.
|
|
Mod de organizare: individual, în grup, frontal;
|
◘ Coordonata operaţională:
Secvenţe
|
Repertoriul profesorului
|
Activitatea elevilor
|
Strategii didactice
|
Mijloace de instruire
|
Evaluare
|
Timp
|
Moment
organizatoric
|
Salută
clasa. Stabileşte climatul adecvat
pentru desfăşurarea actului didactic.
Profesorul
solicită elevilor să citească indicatorii din grila de autoevaluare.
|
Elevii
se pregătesc de oră verificînd cele necesare pe masa de lucru. Elevii se
familiarizează cu grila de autoevaulare.
|
Conversaţia
|
grila
de autolevaluare
|
aprecierea
elevilor pentru organizarea locului şi spaţiului de muncă
|
5
min.
|
Actualizarea
cunoştinţelor
Anunţarea
temei, stabilirea ideii - ancoră
|
Propune
elevilor să asocieze imaginile cu denumirile substanţelor.
Profesorul
centrează atenţia elevilor asupra importanţei substanţelor enumerate în viaţa
cotidiană.
Conduce
clasa spre formularea temei.
Comunică
întrebările. Scrie pe tablă subiectul lecţiei.
|
Elevii
asociază imaginile cu denumirile cuvintele şi obţin 3 acizi, 3 baze, 3
săruri,
Răspund
la întrebari.
Elevii
notează în caiete subiectul lecţiei: „Disociaţie electrolitică a acizilor,
bazelor alcaline, sărurilor”.
|
Domino
tehnica Gîndeşte-Perechi-Prezintă
Conversaţia
euristică
|
plic
(imagini)
fişă
de lucru
|
lucru
în binom
evaluare
formativă frontală
|
5
min.
|
Etapa
motivaţional-orientativă
|
Propune
elevilor să descifreze motto-ul lecţiei.
Prezintă
experimentul chimic:
Natura
ne oferă o rezervă bogată de legume şi fructe. De ce fructele şi legumele
permit trecerea curentului electric ?
Oferă
elevilor 2 cuburi. Orientează elevii cu ajutorul cuburilor să scrie ecuaţiile
de disociere pentru acizi: HCl, HNO3, H2SO4.
Ce
observaţi comun în aceste ecuaţii?
În
mod analog elevii vor scrie ecuaţii de disociere pentru baze: KOH, NaOH,
Ca(OH)2.
Propune
elevilor să se familiarizeze cu studiul de caz „Licoarea magică”.
Prezintă
experimentul chimic.
Propune
elevilor să realizeze o experienţă: oţet şi sodă alimentară.
Solicită
elevilor cu ajutorul cuburilor să scrie ecuaţii de disociere pentru sărurile:
KCl, NaNO3, CaSO4.
Se
vor trasa concluziile de rigoare.
|
Elevii
asociază cuvintele şi obţin motto-ul: „ Formele de viaţă nu pot exista fără
electroliţi ”. Elevii notează motto-ul în caiete.
Răspund
la întrebare.
Elevii
răspund la întrebare. Justifică răspunsul.
Elevii
notează în caiete definiţia acizilor şi bazelor.
Elevii citesc povestirea
« Licoarea magică ». Propun o soluţie pentru Panoramix.
![]() ![]() |
Tehnica
cubului
Experiment
demonstrativ
Explicaţia
Descoperirea
dirijată
Studiu
de caz
Experiment
Conversaţie
frontală
Brainstorming
Explicaţia
|
fişă
de lucru
măr,
ciapă, cartof, lămîie, sursă de curent, sîrmuliţă de cupru, un cui de fier
cuburi
oţet,
sodă alimentară, ustensile, balon
|
observarea
sistemică
chestionare
orală
evaluare
formativă frontală
evaluare
individuală
|
15
min.
|
Etapa
de evaluare şi reflexie
|
Propune
elevilor să alcătuiască formule pentru o bază, un acid, o sare cu ajutorul tabelului
solubilităţii.
Solicită
elevilor să scrie ecuaţiile de disociere.
Solicită
elevilor să rezolve exerciţiul optînd pentru afirmaţiile Adevărat / Fals.
|
Comunică
şi scriu ecuaţiile de disociere la tablă.
Elevii răspund la întrebări, încercuind răspunsul
adevărat sau fals.
|
Exerciţiul
Conversaţie
euristică
|
fişă
de lucru
tabelul
solubilităţii
|
rezolvarea
de exerciţii
Evaluare
frontală
|
10 min.
|
Totalurile
lecţiei
|
Propune
elevilor să se aprecieze în grila de autoevaluare.
|
Elevii
completează grila de autoevaluare.
|
Conversaţie
euristică
Activitate
individuală
|
fişă
de lucru
|
aprecieri
verbale
evaluarea
lecţiei
|
5 min.
|
Extindere
|
Propune
elevilor să revină la motto-ul lectiei.
Propune
lucrul pentru acasă
§5.8
- 5.9 , Ex. 5, pag. 101; Ex. 2, pag. 102
Profesorul
mulţumeşte elevilor pentru receptivitate şi colaborare.
|
Elevii
comentează motto-ul lecţiei.
Elevii
notează lucrul pentru acasă.
|
Activitate
frontală
|
fişă
de lucru
|
tema
pentru
acasă
|
5 min.
|


LA
TEMA: „DISOCIAŢIA ELECTROLITICĂ
A ACIZILOR,
BAZELOR ALCALINE, SĂRURILOR”
Nr.
|
Competenţe
|
foarte bine
|
bine
|
suficient
|
insufucient
|
I.
|
Eu ştu
|
||||
să argumentez importanţa unor acizi, baze
alcaline, săruri în viaţa cotidiană;
|
|||||
să scriu şi să citesc ecuaţiile de disociere
electrolitică pentru acizi tari, baze alcaline, săruri;
|
|||||
să numesc particulele ioni care se formează
la disociere;
|
|||||
să utilizez tabelul solubilităţii ca suport
informativ despre solubilitatea substanţelor în apă şi disocierea lor;
|
|||||
II.
|
Eu pot
|
||||
să observ şi să comentez experimentul chimic
virtual;
|
|||||
să conlucrez cu colegii din echipă pentru
îndeplinirea unor sarcini;
|
|||||
să
aplic cunoştinţele achiziţionate în rezolvarea de situaţii-probleme noi..
|
Indicaţie: la sfîrşitul lecţiei te vei autoevalua utilizînd semnul „ +” sau „ – ”
în rubricile respective .
Combinaţi
cuvintele următoare pentru a obţine motto-ul lecţiei:

![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||





![]() |
LICOAREA MAGICĂ


Într-o bună
zi Asterix, năstruşnic din fire, a
pătruns în camera cu licori să afle una din tainele lui Panoramix.

Stupefiat de
cele întîmplate, Asterix l-a chemat pe Obelix. După cîteva momente de cugetare,
Obelix a turnat un alt lichid incolor în oală.


Ajutaţi-l pe Panoramix să recunoască substanţele din
oala magică?
Cu ajutorul ionilor din tabelul solubilităţii,
alcătuieşte formule pentru o bază, un acid, o sare.
Numeşte aceste substanţe.
Scrie ecuaţiile de disociere ale acestor
specii chimice.

Svante Arrhenius
(1859 - 1927)
fizician şi chimist suedez,
laureat al Premiului Nobel pentru Chimie, 1903
Ioni
|
Li+
|
Na+
|
K+
|
NH4+
|
Ag+
|
Ca2+
|
Mg2+
|
Ba2+
|
Cu2+
|
Zn2+
|
Hg2+
|
Pb2+
|
Ni2+
|
Co2+
|
Fe2+
|
Fe3+
|
Al3+
|
Cr3+
|
OH-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
N
|
P
|
I
|
S
|
I
|
I
|
N
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
Cl-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
I
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
P
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
Br-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
I
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
P
|
P
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
I-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
I
|
S
|
S
|
S
|
N
|
S
|
I
|
I
|
S
|
S
|
S
|
N
|
S
|
S
|
S2-
|
S
|
S
|
S
|
-
|
I
|
-
|
-
|
-
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
-
|
-
|
SO32-
|
S
|
S
|
S
|
-
|
I
|
I
|
I
|
I
|
N
|
I
|
N
|
I
|
I
|
I
|
I
|
N
|
N
|
N
|
SO42-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
P
|
P
|
S
|
I
|
S
|
S
|
S
|
I
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
PO43-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
CO32-
|
S
|
S
|
S
|
-
|
I
|
I
|
I
|
I
|
N
|
I
|
N
|
I
|
I
|
I
|
I
|
N
|
N
|
N
|
SiO32-
|
S
|
S
|
S
|
-
|
N
|
I
|
-
|
I
|
-
|
-
|
N
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
NO3-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
CH3COO-
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
P
|
S
|
S
|
S
|
S
|
S
|
P
|
S
|
S –solubil, I – insolubil, P – puţin solubil, N – nu există, - se
descompune în apă.

În cazul în care consideri că afirmaţia este corectă,
încercuieşte litera A (expresie
adevărată ), în caz contrar,
încercuieşte litera F (expresia falsă):
A F
soluţiile electroliţilor conduc curentul electric;
A F
soluţiile neelectroliţilor conduc curentul electric;
A F despre tăria electroliţilor se poate trage
concluzii după electroconductibilitatea lor;
A F
hidroxidul de sodiu disociază în ioni de sodiu şi ioni hidroxil;
A F
ionii pozitivi se numesc anioni;
A F
ionii negativi se numesc anioni;
A F
disocierea este un proces de desfacere în ioni;
A F apa
distilată conduce curentul electric;
A F sărurile disociază în cationi de metal şi
anioni de radical acid;
A F acizii disociază în ioni de hidrogen şi
anioni de radical acid;
A F acidul acetic este un electrolit tare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu